De boeken en daarop gebaseerd online leermateriaal wordt uitgegeven als onderdeel van een serie. De serie beoogt een integrale oplossing te bieden voor het leren van professionals door onder meer gedrukte boeken te combineren met online versies en onderwijskundige elementen. Inhoudelijk beoogt de serie elk onderwerp zo te presenteren dat het leren plaatsvindt door de interactie met praktijkgevallen, voorbeeldrollen, algemene vaktheorie, verdiepende detailkennis, wetenschappelijk perspectief en primair en secundair bronnenmateriaal. Pedagogisch gezien sluit de serie aan bij de uitgangspunten van onder meer “constructive alignment” door leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing in serie te plaatsen.
Deze uitgangspunten zijn in elke uitgave mede tot uitdrukking gebracht door het gebruik van een hoofdstukindeling die de genoemde ambities mogelijk maken. Zo is er telkens een icoontje voor leerdoelen, basiskennis (samenvatting), leidende casus, voorbeeld professional, gedetailleerde kennis, kernwoorden en –definities, controle vragen (“quiz”) en eindtoetsen. De gebruiker van het materiaal kan aan de hand van die iconen besluiten het boek van “boven-naar-beneden” te gebruiken of “horizontaal”. Het doorlopend lezen faciliteert zelfstudie. Telkens een element per hoofdstuk lezen maakt dit werk geschikt voor gebruik in combinatie met ander leermateriaal of inbedding in een bestaande leeromgeving cq. opleiding. Parallel aan leerboeken worden werkboeken uitgegeven die naast verdere pedagogische aanwijzingen meerdere eindtoetsen en oefenvragen bevatten. Bronnenboeken complementeren de werken uit de serie, waarmee lerenden de theoretische onderdelen door het lezen van het originele materiaal kunnen begrijpen.